Tuesday, January 8, 2013

Domestic Flights Canceled Due To Fuel Non-Payment--Iran


By: Jabbar Fazeli, MD

ISNA reports that all flights except those operated by the national carrier, Iran Air, were cancelled on Monday due to non-payment for jet fuel. Mr. Abdul-Reza Mousavi (عبدالرضا موسوی), the president of the Association of Iranian airlines, has said that airlines were denied jet fuel as of 9 am Monday due to past due bills (1,2)

The Government estimates the back due payments at ~ $141 billion based on an exchange rate of 32700 rial for the dollar. 

The airline association claims to have paid by check but the authorities insisted that payment be made in "cash" (1).

This airline association president indicated that the exchange rate used to calculate the fuel fee is 32700 rial for the dollar and Airplanes that had left Tehran to various designations in the country couldn't return to Tehran due to lack of fuel.

I'm sure many cyber basij and regime apologists would consider this inconvenience caused to travelers as a worthy sacrifice, but the fact is that the Iranian government, short on cash, is shamelessly shifting the pain of sanctions to private businesses (private airlines in this case) and ordinary Iranians. 

This is more proof that the Iranian regime is starting to run on fumes, no pun intended.

Below is the full ISNA report in Persian
    
گزارش ایسنا از لغو گسترده پروازهای امروز
دود اختلاف ایرلاینها و شرکت پخش در چشم مردم؛ سرگردانی مسافران در فرودگاهها
» سرویس: اقتصادي - راه و ساختمان
کد خبر: 91101810950
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

در پی اختلاف ایرلاینها و شرکت پخش به دلیل بدهی شرکتها در ازای سوخت هواپیما از ساعت 9 صبح دوشنبه سوخت به صورت غیر نقدی به هواپیماها تحویل داده نشد تا بسیاری از پروازها لغو و مردم در فرودگاهها سرگردان شوند.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از صبح امروز- دوشنبه 18 دی ماه - سوخت به هواپیماهای داخلی نداد و اعلام کرد که پس از تسویه بدهی و قرارداد جدید به شرکتهای هواپیمایی سوخت میدهیم.

* در صورت پرداخت نقدی به شرکتهای بدهکار سوخت میدهیم
جلیل سالاری - معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی - درباره این تصمیم به ایسنا توضیح داد: از ابتدای سال 91 قرار بود شرکتهای هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند. اما این اتفاق نیفتاد و شرکت ملی پخش نیز به دلیل اجرایی نکردن این موضوع مورد سوال دستگاههای نظارتی قرار گرفت.

وی افزود: به شرکتهای هواپیمایی طی جلساتی اعلام شد که هم بدهی پیشین خود را که مربوط به زمان آغاز هدفمندی یارانهها تا ابتدای آذر ماه سال جاری میشد، تسویه کنند و هم قراردادی جدید برای فروش سوخت با نرخ تازه منعقد کنند.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در زمینه فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی و تسویه بدهی پیشین آنها با سازمان خدمات فرودگاهی، ایرلاین ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جلساتی گذاشته شد و تمام شرکتهای هواپیمایی مکلف شدند که در جهت پرداخت بدهی خود اقدام کرده و قرارداد جدید منعقد کنند؛ اتفاقی که نیفتاد.

سالاری با یادآوری افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در آبان ماه سال جاری، گفت: ستاد هدفمندی یارانهها اعلام کرد با توجه به افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، قیمت سوخت هواپیما برای مسیرهای داخلی هفت هزار ریال به ازای هر لیتر باشد و بدهیهای معوقه تسویه شود.

* 460 میلیارد تومان بدهی ایرلاینها
این مقام مسوول در وزارت نفت گفت: رقم بدهی شرکتهای هواپیمایی به ازای سوخت از ابتدای آغاز طرح هدفمندی یارانهها تا سیام آبان ماه سال جاری 460 میلیارد تومان است که بیشترین رقم آن مربوط به سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان میشود.

وی گفت: برای انجام اقدامات لازم به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، پیش نویس قرارداد در چند مرحله برای شرکتهای هواپیمایی فرستاده شد که آخرین ارسال سیام فروردین 91 بود و درخواست کردیم شرکتها آن را امضا کنند که هیچ اقدامی از سوی آنها صورت نگرفت.

سالاری گفت: طبق تصمیم گرفته شده به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده بودیم که از پنجم دی ماه سال جاری سوخت به صورت نقدی به هواپیماها فروخته میشود، اما بنا به درخواست این شرکت ها 10 روز دیگر مهلت دادیم و در این زمان تنها سه شرکت هواپیمایی هسا، معراج و ساها تسویه حساب کردند و بقیه حتی قرارداد جدید نیز بر مبنای نرخ سوخت جدید منعقد نکردهاند.

معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دلیل فروش نقدی سوخت به شرکتهای هواپیمایی را جلوگیری از انباشت بدهی شرکتهای هواپیمایی اعلام و اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی وخارجی روزانه 3.2 میلیون لیتر سوخت مصرف میکنند که حدود دو میلیون لیتر آن در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.

وی افزود: محاسبه این رقم به صورت روزانه با توجه به نیاز هر شرکت کار آسانی است که میتواند آن را هر روز پرداخت کند تا بدهی آنها انباشته نشود و رقم هنگفتی را به وجود نیاورد که بعدا از عهده پرداخت آن برنیایند.

سالاری اظهار کرد: برای اجرای این طرح به تدریج به شرکتهای فرودگاهی اعلام کردهایم که سوخت باید نقدی فروخته شود که این امر همچنان ادامه دارد و هنوز تمامی فرودگاههای ما سوخت را به صورت نقدی تحویل نمیدهند.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح فروش نقدی سوخت شرکتهای هواپیمایی برای سوخت گیری به فرودگاههایی میرفتند که به صورت غیر نقدی سوخت در اختیار آنها قرار میداد، اما با شرایط پیش آمده و پیشرفت طرح تمامی فرودگاهها مجبور به فروش سوخت به صورت نقدی هستند پس ایرلاینها باید برای تسویه بدهی خود نسبت به خرید نقدی اقدام کنند.

سالاری در پایان گفت: برای حل مشکل مردم و جلوگیری از سرگردانی مسافرین در فرودگاهها حاضر هستیم سوخت به صورت نقدی حتی به شرکتهای هواپیمایی که بدهی پیشین خود را تسویه نکردهاند بفروشیم.

* ناتوانی شرکتهای هواپیمایی از پرداخت یکجای بدهی
عبدالرضا موسوی - رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی - تاکید دارد شرکتهای هواپیمایی امکان پرداخت یکجای بدهی خود را ندارند.

وی افزود: بنا به گفته شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از ساعت 9 امروز به بعد سوخت در شرایطی در اختیار شرکتهای هواپیمایی ایرانی قرار میگیرد که بدهی گذشته خود را تسویه کنند و برای دریافت سوخت از امروز به بعد قرارداد جدید با توجه به نرخ جدید سوخت امضا کنند.

موسوی با یادآوری این که از آذرماه امسال نرخ سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی 700 تومان و برای پروازهای خارجی 2120 تومان شده است، گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی توقع دارد بدهی شرکتهای هواپیمایی برای سوخت، به طور کامل تسویه شود و پس از آن به فروش سوخت جدید به هواپیماها اقدام کند که این غیر ممکن است.

خاطرنشان کرد: از امروز تمام پروازهایی که از تهران به سمت شهرستانها رفتهاند امکان برگشت ندارند زیرا در فرودگاههای شهرستانها به آنها سوخت داده نمیشود.

وی تاکید کرد: پروازهای شرکتهای هواپیمایی ماهان، آسمان، زاگرس و دیگر شرکتهایی که سوخت ندارند لغو شده و مسافران در فرودگاهها سرگردان هستند.

موسوی با تاکید بر اینکه امکان پرداخت بدهی به صورت یکجا به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی وجود ندارد، ادامه داد: قرار بود دولت به شرکتهای هواپیمایی ارز مبادلهای بدهد که این اتفاق نیفتاد و ما امروز ارز با نرخ 3270 تومان تهیه کردیم.

رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: امروز از فرودگاه عراق نامهای داشتیم که اگر یک میلیون و 400 هزار دلار پول به ما ندهید جلوی پروازهای شما به فرودگاه نجف گرفته میشود. اگر ایرلاینها ارز مبادلهای دریافت میکردند بدهی به شرکت خارجی پیش نمیآمد تا در صورت ادامه این روند مجبور به پرداخت جریمه نیز باشیم.

وی تاکید کرد: به جای پرداخت جریمه به شرکتهای فرودگاهی در کشورهای دیگر با دریافت ارز مبادلهای، شرکتهای هواپیمایی میتوانند بدهی خود برای خرید سوخت از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را پرداخت کنند تا با چنین تصمیماتی فرودگاههای کشور با لغو تعداد بیشماری از پروازها مواجه نشوند.

* حل مشکل سوخت در سطح وزیران راه و نفت
محمود رسولینژاد - مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور - نیز در این باره به ایسنا گفت: مشکل سوخت شرکتهای هواپیمایی در سطح وزیران راه و شهرسازی و نفت در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: شرکتهای هواپیمایی نقدینگی لازم برای پرداخت بهای سوخت را ندارند و شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی نیز از دادن سوخت به ایرلاینها خودداری کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی تاکید دارد که تنها در مقابل وجه نقد به هواپیماها سوخت تحویل میدهد، گفت: این اختلاف بین شرکتهای هواپیمایی و شرکت نفت است و شرکت فرودگاههای کشور از تبعات آن متضرر میشود.

یادآور شد: شرکت فرودگاههای کشور بیشترین مطالبات از ایرلاینها را دارد، رقمی که بسیار بیشتر از بدهی ایرلاینها به شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی است اما هیچ گاه برای حل مشکل خود مردم را سرگردان نمیکند.

رسولینژاد خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی مکانیسم خود را دارد و به روش خود مشکل را حل میکند.

* قول هما و پادرمیانی استانداران
وی با بیان اینکه هما قول داده است طی دو روز آینده مشکل مالی خود را درباره سوخت حل کند، افزود: شرکتهای هواپیمایی ماهان و آسمان همچنان مشکل دارند که برای حل آن باید چارهجویی شود.

مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: در برخی از فرودگاهها همچون فرودگاه خراسان رضوی و کرمان، استاندارها وارد ماجرا شده و سعی کردهاند مشکل سوخت را حل کنند اما این روش مرسومی نیست و باید مساله به صورت ریشهای حل شود.

رسولینژاد از حل مشکل پیش آمده مبنی بر تحویل ندادن سوخت به شرکتهای هواپیمایی از سوی شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی در سطح وزیران خبر داد و گفت: وزیران راه و شهرسازی و نفت در حال بررسی موضوع هستند تا راه حلی برای آن پیدا کنند.

وی در پایان از مردم خواست طی دو سه روز آینده قبل از حرکت به سمت فرودگاه برای پرواز با اطلاعات پرواز تماس بگیرند تا از برقراری پرواز مورد نظر مطمئن شوند.

* پرداخت نقدی در فرودگاه غیر ممکن است
یک مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان نیز در پی لغو پروازهای این شرکت توضیحاتی به ایسنا داد.

مصطفوی - روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان - با غیرممکن خواندن پرداخت نقدی پول سوخت در فرودگاه اظهار کرد: شرکت آسمان برای بدهی قبلی خود به شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی چک داده است اما این چک از سوی شرکت نفت مورد قبول واقع نشده و درخواست آنها تسویه نقدی است.

مصطفوی تاکید کرد: پولی که از فروش بلیت توسط شرکتهای هواپیمایی از مردم گرفته میشود، یک ماه و نیم بعد در حساب شرکت قرار میگیرد و برای پرداخت پول سوخت هواپیما نیاز به زمان است.

این مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان به تعداد پروازهای لغو شده شرکت هواپیمایی آسمان که هر لحظه رو به افزایش است اشاره کرد و گفت: 130 خانواده در مشهد برای بازگشت به تهران بلیت تهیه کرده بودند اما به دلیل نبود سوخت از پرواز به سمت تهران بازماندند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی شرکتهای هواپیمایی جزو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با مشکل نبود سوخت برای پروازها مواجه هستند.

مصطفوی در پایان تاکید کرد: از صبح امروز پروازهای آسمان مقاصد کیش، بندرعباس، بجنورد، بوشهر، بیرجند، یاسوج، تبریز، اصفهان، خارگ، همدان و مشهد لغو شدهاند و پروازهای دیگر را نیز در حال لغو کردن هستیم.

Photo source:
www.crash-aerien.aero, BBC

References:
(1)http://isna.ir/fa/news/91101810950/دود-اختلاف-ایرلاین-ها-و-شرکت-پخش-در-چشم-مردم
(2)http://www.bbc.co.uk/persian/business/2013/01/130107_l45_iran_airlines_fuel.shtml


12 comments:

Anonymous said...

ALL FLIGHTS HAS BEEN RESUMED,STOP NEGATIVITY,IRAN JUST BOUGHT 5 NEW PLANES AN ADDED TO ITS FLEET AIR BUS310S AND AIRBUS32OS. IRAN ALSO INTRODUCING 3 DOMESTICALLY PRODUCED AIR PLAES NEXT MONTH.ALL NEGATIVE AND DOMED STORIES,THESE ARE PRE-ELECTIONS PROPAGANDA.U.S START THE PRESSURE,RIGHT BEFORE IRAN PRESIDENTIAL ELECTION TO INFLUENCE IRANS ELECTION,SORRY IRANIANS HATERS.NO MORE GREEN POOPS OR VELVET REVOLUTION IDEAS.

Anonymous said...

That's quite impressive considering the sanctions. They have indeed procured additional passenger aircraft since after the revolution. I believe they succeeded in striking a deal with Russia years ago for a couple of second-hand Airbuses & Tupolevs. The A320 is still revelant and fairly up-to-date, and is still serving many airlines.

Nader Uskowi said...

Anon 11:18 PM,

ISNA is a semi-official news agency of the Islamic Republic. Are you accusing ISNA of making up the story in order to influence the forthcoming presidential election? When did ISNA become Iran hater? Why do you thing ISNA is embarking on velvet revolution? Are you OK?

Iranian airlines are experiencing serious structural as well as financial problems, magnified by the sanctions, and hence this latest incident. Theses issues need to be resolved through a concerted effort by the government and the airline industry and no amount of sloganeering and anger at messenger cant help resolve them.

Anonymous said...

We don't need airplanes because we are independent.
We will soon be riding donkeys and camels,just like they did in the time of the prophet.
This will make us stronger and more independent to fight the US and Zionists.
Because of shortage of fuel,we have ordered 5000 camels and hopefully we shall bring them into operation in the very near future. :))

Anonymous said...

I have that feeling that Anon 11:18 PM is actually B.M.A in disguise.

Anonymous said...

5000 camels is a serious expense and would require the regime to exchange an equal number of young girls for them.

Anonymous said...

Hello my great comrades.....please let me know how much fuel you need for your aircraft, I think we can make a deal!!!

I will let you use credit this time, although your intrest rate shall be north of 37.5% hope this is OK.....you have to understand that you are a very very very high risk nation to loan to!!!! Maybe asset swaps are in order......what do you have that we in Russia need???? Perhaps you could cut back on your oil exports a bit more...LOL!!!! Maybe you could give our Navy one of your Arabian Gulf ports....ooooops I meant Persian Gulf!!!! LOL!!!!

Sincerly, your true friend.....Valady P. (P.S. don't call us....we'll call you!!!)

Mark Pyruz said...

Jabbar please adhere to the rules and guidelines of Uskowi on Iran and refrain from name calling (i.e "cyber basij" and "regime apologists") those that may disagree with your opinions. Thank you.

Paul Iddon said...

As someone who frequently comments anonymously and has called other writers here 'anti-Iran' for disagreeing with YOUR opinions I must ask you are you for real in making such a comment?

Anonymous said...

Yes you are right,therefore we have considered sending samples to UAE and Qatar for market research purposes.:))

Anonymous said...

The truth hurts doesn't it mark Pyruz?
The regime always use their Cyber Basij and regime apologists to discredit the opposition with personal attacks and innuendos.

Anonymous said...

You're such a weirdo.