Monday, June 7, 2010

Iran TV: Iranian Scientist Says Abducted by US - Updated

The Iranian state-owned TV has broadcast a video reportedly showing the missing Iranian nuclear scientist Shahram Amiri claiming that he had been abducted by US agents while on a trip to Mecca in June 2009 and later transferred to the US against his will.

Amiri was believed to have defected to the US. The state TV report said the video was obtained by Iranian intelligence but did not say how. The authenticity of the video has not yet been confirmed by independent sources. The US authorities have not made any comments on Amiri’s disappearance last year or on the newly released video.

In the video, the man identified as Amiri claimed Saudi intelligence cooperated with the CIA in his abduction on 3 June 2009, and took him to an unknown location and injected him with a tranquilizer.

"When I became conscious, I found myself in a plane on the way to the US," Amiri said. "Since I was abducted and brought to the US, I was heavily tortured and pressured by US intelligence," he added.

Before he disappeared, Amiri worked at Tehran’s Malek Ashtar University, an institution closely connected to IRGC.

UPDATE- In a new video released on YouTube, Shahram Amiri says that he is in the US freely and pursuing post-graduate studies. The Iranian state TV had broadcast a video in which Amiri was reportedly claiming that he had been kidnapped by the US intelligence. No independent confirmation of the authenticity of either of the two videos were available.


Anonymous said...

What a turning point, I bet the Iranian side is waiting for a denial to release the tape.

But The Western Press does not give a toss.(Because they are actually not allowed to) if they do, they bring so many question marks into it that you would forget what it was all about... the classic case :)

a bit too late, should have been broadcasted when the US Mothers were in Iran, then the Western Press would have had to talk about it.

I do not understand Iran...., after so many years they (Iran) actually still think the western Press is unbiased towards them

Bless Iran

Nader Uskowi said...


The tape was indeed shown on Iran state-owned TV. There is a second video also posted on YouTube, contradicting the original.

Persicus Maximus said...

In case interrested

here are the tapes;